Monday, February 14, 2011

Om hvordan de skal lage en blogg (Jane F. Powell)

1) Lage en gmail.com konto
  • velg et brukernavn (gmail.com epost address) som du skal huske
  • send gmail e-post addressen din til meg: jazadelike@gmail.com
2) Gå til blogspot.com ("blogger.com" er samme som blogspot)
  • Lag en konto med samme brukernavn som din nye gmail konto (bruk din nye gmail epost addresse)
  • Gi bloggen din et navn. Navnet skal fortelle om filosofien og temaet til bloggen din. Dette skal vises på bloggen sin framside (eks. "Bærekraftig barna: Stryn")
  • Bruk navnet til bloggen din i bloggaddressen (eks. navnet til bloggen min er "bærekraftige barn" derfor jeg valgt at web-addressen er "www.baerekraftigebarn.blogspot.com").
  • Send bloggaddressen din til meg: jazadelike@gmail.com
3) Tilpass hvordan bloggen ser ut: 1) velg mal  2) bakgrunn 3) utforming 4) juster bredden 5) Skrifttyper og farger (under "avansert"). Husk å lagre endringer dine ved å klikke på "Bruk i blogg".

4) Klikk på "vis blogg"

5) Gå til "utforming"
  • legg til og ordne sideelementer. Elementer som jeg anbefaller at bloggen deres ha: "bloggstatistikk", "populære innlegg", "følgere", "søkeboks", "tekst", "bilde", "lysbildefremvisning" (som skal bli koble til din gmail picassa fotoalbum), "blogglist", "bloggarkiv", "profil".
  • Husk å klikke på "lagre"
6) Konfigure koblingsliste: gå til "utforming", klikke på "legg til gadget" og på "liste over koblinger".

7) Klikke på "utforming" og "oversikt" (høy på høgre side) for å endre språk, personal info,...

8) Pass på at navnet til bloggen vises på framsida av bloggen. Hvis navnet ikke vises, gå til "utforming" og "overskrift".

9) Skrive:
  • en "velkommen" ved å klikke på "utforming" og gadget som heter "velkommen"
  • under "om meg" skrive en beskrivelse om deg sjølv og filosofien din (eller en beskrivelse om barnehagen og barnehagen sin filosofien).
10) Utforske bloggen din og andre sin, være kreativ, lage innleger (meg text og bilder), kommentar på andre sine blogger, og ha det gøy :-)

No comments:

Post a Comment